תאורה אדריכלית

אור הוא חומר מופשט שניתן לשליטה במידת רבה אך לא מוחלטת, עלינו להכירו וללמוד לעבוד איתו על מנת לשלוט בו ככל שניתן.

מטרתה של תאורה, ושל תאורה אדריכלית בפרט, היא להאיר– הן הארה פונקציונלית והן הארה של המבנה האדריכלי.

אז מה היא תאורה אדריכלית? התאורה האדריכלית היא טכנית, ולא דקורטיבית. בניגוד לגופי תאורה כמו נברשות וכדומה, להיות התכשיט של הבית, התאורה האדריכלית היא לרוב תאורה נסתרת ולא בולטת, שבה האור הוא הפריט העיצובי ולא גוף התאורה.

אנו, בקבסו תאורה, מאמינים שתאורה היא חלק אינטגרלי מהתכנון האדריכלי- וזו נקודת המוצא שלנו. המטרה היא לתכנן מקום שנעים ונוח להיות בו, ליצור אווירה נעימה ולוודא שהתכנון ידידותי למשתמש, נוח לתחזוקה וחסכוני במידה המתאימה. כחלק מהתפיסה סביב תאורה אדריכלית- האור משמש כחומר עיצובי לכל דבר- בדיוק כמו אבן, עץ, ברזל, זכוכית וכדומה.

בשלב התכנון האדריכלי יש להתאים את תכנית התאורה, כך שהיא תתאים לפונקציונליות של החלל. התכנון כולל התאמה של עוצמת התאורה, כמות האור וסוג התאורה לפעולות הטכניות שיתבצעו באותו חלל.

לדוגמה, למטבח שבו יש משטחי עבודה, יש להתאים תאורה ספציפית שתאיר את משטח העבודה ותאפשר לעבוד עליו בנוחות ללא צללים. בנוסף, חדירת אור היום למבנה נלקחת בחשבון בתכנון מערך התאורה, ועוזרת לחיסכון באנרגיה בשעות היום.

ריצ’רד קלי, אחד מחלוצי עיצוב התאורה האדריכלית, הגדיר וחילק לפני עשרות שנים את סוגי התאורה השונים לקטגוריות:

Families FLOW Out

מערכת פסי תאורה מגנטיים. flow system מבית המותג c light.

תאורה כללית – התצורה הבסיסית של אור בחלל
אור כללי מאפשר לנו לראות את האנשים והאובייקטים בחלל. רמות האור הכללי משתנות בהתאם לשימוש החלל. התאורה הכללית למעשה מייצרת עבור מתכנן התאורה מעין שכבת בסיס עבור מכלול התאורה בחלל ועליה אנו מתחילים להוסיף, לתכנן ולעצב.

תאורת הדגש – מאירה את המוקדים העיקריים בחלל
תאורת הדגש עוזרת לנו להעביר “מידע” למתבונן בצורה אקטיבית, כלומר למקד את תשומת הלב לאזור מסוים על ידי שליטה ברמת הבוהק של האובייקט/האזור המואר. מתכנן התאורה יכול לנתב את “המידע” טוב יותר למתבונן מכיוון שאנו מדגישים את המידע החשוב בחלל.

תאורת קסם- תאורה כמוקד מרכזי בחלל
היסוד השלישי שמציע קלי, נובע מן ההבנה כי אור לא רק יכול למקד את תשומת ליבנו לאובייקטים או לאזורים שונים בחלל, אלא יכול להיות מוקד בפני עצמו. אפקט זה מושג על ידי מפגש של אור עם חומרים, מה שמייצר משחקי אור- בין אם מקור האור לעצמו ובין אם מקור האור לסביבה. ביטוי של יסוד מושג על ידי גופי תאורה דקורטיביים, פילטרים ומקרנים ותאורה של אלמנטים אדריכלים.

אחד מהאלמנטים הבולטים בתאורה אדריכלית הוא הפיכת מקור האור לנסתר- כדי לתת דגש לאור עצמו ולא לגוף התאורה. רוב האנשים מעדיפים להסתיר את התאורה האדריכלית בהנמכות תקרה וגבס- אך יש לתת לכך פתרונות נכונים, כדי להימנע ממצב שבו הנמכה נראית כמו טלאי או כאלמנט שלא תוכנן מראש. לכן, מומלץ לקחת בחשבון את סוגיית התאורה כבר בשלב הראשוני של תכנון המבנה.

כדי ליצור חלל שבו התאורה היא חלק אינטגרלי – עלינו להתייחס לשני מדדים עיקריים:

הראשון – שליטה במקור האור ודרך פיזורו.
השני – שליטה בדרך בה נתפס האור והחלל על ידי בני האדם.

בשנים האחרונות התאורה האדריכלית הפכה לחלק מעיצובו של הבית ולכן היא חשופה יותר לקהל הרחב. בהרבה בתים ניתן לראות כיום אלמנטים של תאורה טכנית שהפכו לדקורטיבים.

חשוב לציין כי תאורה אדריכלית דורשת מחשבה מרובה, השקעה ותכנון מקדים- וכדי לבצע אותה נכון רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מתחום זה.